מספרי סיפורים
סדרת מפגשים בה נתוודע לספרות מקור תואמת גיל. סדרה זו מיועדת לפיתוח היכולת שלנו להפיק משמעות ולהגיב באיור/כתיבה/המחזה/דיון לקטע חזותי או שמיעתי. היצירה הספרותית והתוצר יהיו בהתאם לרמת המיומנות של הלומד. כמו בכל מפגשי הסטודיו, נשתמש בבמה החברתית של המפגש כדי לתרגל מיומנויות שפה דבורה, תקשורת והצגה העצמית.
לגילאי יסודי
מטרות:
-
טיפוח אהבת השפה דרך חשיפה לספרות מקור וסרטונים איכותיים וטיפוח אהבת הקריאה.
-
רכישת אוצר מילים בסיסי הנובע מהקריאה ומהשירים.
-
רכישת מבני משפט בסיסיים.
-
בניית יכולת התגובה של הלומד לסיפור או שיר דרך כתיבה ו/או איור.
-
רכישת סדר האותיות.
-
רכישה או שכלול מיומנויות תקשורת חובקות עולם של דיון, שיח מכבד, הקשבה אמיתית, קשר עין, שפת גוף ותגובה עניינית.
שלב למידה: טרום קריאה
טווח גילאים: גילאי 5-7
שכבות לימוד: גן חובה – כתה ג'
מספר משתתפים: 4-6 משתתפים
התנהלות מפגש
-
סבב "מה נשמע?"- שימוש חוזר במבני משפט המאפשרים הכרות בסיסית. מתן מקום לשיתוף חוויות מהשבוע גם בעברית על מנת לבנות את הקשר האישי, תחושת הבטחון והשייכות בקבוצה ולחזק את מיומנויות ההקשבה והשיח.
-
שרים ביחד- שיר נושא המלווה את קטעי הקריאה או תואם לזמן והעונה, עליו נחזור לאורך מספר מפגשים.
-
פטפוטי אותיות – נדקלם אותיות יחד דרך שירה או סרטונים וניצור שיח על האותיות, למה צריכים אותם ואיפה אפשר למצוא אותן. נלמד את אותיות השם ונצייר אותן. עם הטמעת שיר האותיות, הלומדים יקבלו זמן חופשי לחקירת האותיות באופן עצמאי ויבחרו האם לסדר אותיות/ לצייר אותיות/ לשחק עם אותיות/ למצוא אותיות בספרים וכדומה.
-
שעת סיפור- נקרא יחד סיפור חדש או נכיר שיר חדש, נתדיין עליו, נכיר את הדמויות ונבין את העלילה ונפיק משמעות מהקריאה. נשתמש בסיפור על מנת לחזור על מילים ומבני משפט.
-
איור בעקבות סיפור- נגיב על הסיפור באיור. כל ילד יבחר מה לאייר מתוך העלילה ויהיו ילדים שיבחרו לצייר אות או מילה שנראית להם קשורה.
-
חזרה- בסוף כל יחידה נושאית של סיפורים, נעצור ונדפדף בתיק העבודות שלנו, נזכר בסיפורים שקראנו ונשלוף מילים קשורות מהזכרון. נשאל את עצמנו מה הקשר בין הסיפורים והשיר שלמדנו למשל, חברות, חיות מחמד, יציאה לטיול, גילוי דברים חדשים וכדומה.
לגילאי תיכון
מטרות:
-
קריאה לשם הבנה עמוקה ומציאת עניין בספרות מקור לבגרות
-
רכישת אוצר מילים חדש הנובע מהקריאה ומהדיון עליה.
-
בניית יכולת התגובה בכתב לקטע ספרותי.
-
שכלול מיומנויות תקשורת חובקות עולם של דיון, שיח מכבד, הקשבה אמיתית, קשר עין,
שפת גוף ותגובה עניינית תוך שימוש בשפה האנגלית.
טווח גילאים: גילאי 16 - 18
שכבות לימוד: כתות י' – י"ב
מספר משתתפים: 4-6 משתתפים
התנהלות מפגש:
-
סבב "מה נשמע?"- שיתוף חוויות מהשבוע ושיח חופשי הנועד לבנות את הקשר האישי, תחושת הבטחון והשייכות בקבוצה ולחזק את מיומנויות ההקשבה והדיון. בנוסף, נתרגל הצגה עצמית כנדרש בבגרות בעל פה.
-
לפני שנתחיל- מתן רקע על קטע הקריאה החדש שיתן מידע חשוב להבנה וייצור עניין לקראת הקריאה/ לחילופין, חזרה על מה שקראנו במפגשים הקודמים.
-
קריאה מודרכת- חלוקת הסיפור או היצירה לחלקים, קריאה משותפת או שקטה לפי צרכי הקבוצה. עצירה ודיון במילים קשות, בדמויות, במשמעות ובמסר שעולה עד לנקודה בה עצרנו.
-
בואו נכתוב את זה- משימות כתיבה קצרות לאורך הקריאה בה נדרש לארגן את המחשבות שלנו באנגלית ולהעלות אותן על הכתב. בתום כל יצירה תנתן משימת כתיבה מסכמת שנעשה יחד במהלך המפגשים. המשתתפים ייקראו את מה שכתבו בקבוצה ויקבלו משוב. במקרה הצורך נעשה עבודת תיקון ועריכה.